2 uker til NM i vektløfting!

Har blitt alt for lite vektløftingstrening og nå er det bare to uker igjen! Jeg har knapt løftet tunge vekter siden før jeg reiste ut for å jobbe i midten av desember. Kom liksom aldri i gang med noe skikkelig rutine når jeg kom tilbake. Har vært på TAK  noen ganger og burde vært der mye oftere. Med turnusjobbing, skole, PT kunder og andre gjøremål rekker jeg ikke dra dit så ofte. Uansett, jeg skal nå stille på platten og løfte noen kg over hodet. Det blir ingen nye rekorder og trolig løfter jeg mindre enn jeg gjorde da jeg var med i NM sist, i 2014. Det gjør meg egentlig ingenting. Om jeg klarer å løfte noe tilsvarende så er det innafor for da har jeg i hvert fall ikke forfalt så mye!

Trener akkurat det jeg føler om dagen, øvelser, sett, reps og kg. Så får det gå som det går! Ryggen er faktisk litt kranglete og det har den vært en mnd tid nå. Jeg som aldri pleier å ha vondter! Ja sånn er det vel når man ikke trener ordentlig lenger og alderen går oppover haha :)

Øvelsene jeg trener mest er:
Knebøy
Rykk
Støt
Benkpress
Hangups
Plankeøvelser

Så var det dette med vektklasser da. Om jeg går ned 1 kg på to uker kan jeg bytte vektklasse. Jeg har de siste 3 ukene passet greit på inntaket slik at det skal være mulig. Med to uker igjen bør det kunne gå, men det gjenstår å se. Kroppen lever ofte sitt eget liv.. De første 1-2 ukene gikk jeg vel ned 1,5 kg og uken etter gikk jeg opp 1 kg til tross for at jeg i teorien var i kaloriunderskudd. Uken etter gikk jeg ned 1 kg igjen. Sånn er kroppen, det finnes ikke noen formel som fungerer 100%. Det jeg gjorde etter at jeg gikk opp var faktisk og spise MER, og da gikk jeg ned igjen. Kroppen justerer seg etter energien som kommer. Kommer det lite energi inn vil den sette ned forbrenningen. Derfor opplever man at det er så utrolig vanskelig å holde vekta om man har gått ned noen kg, forbrenningen blir rett og slett lavere og man må faktisk spise mindre for å holde seg der.

På sikt bør man øke inntaket etter en vektreduksjon gradvis slik at kroppen rekker å tilpasse seg og skru opp forbrenningen igjen når den skjønner at den får mer energi inn og kan bruker mer energi ut!

NM arrangeres i Trondheim, på Clarion nede på Piren om noen skulle lure :) Det er ikke førstkommende helg, men 19-21 feb. Hvilken dag jeg løfter kommer ann på hvilken vektklasse jeg havner i. Går jeg i den laveste som jeg håper, blir det løfting på lørdag!


JUST DO IT!

Ha en god mandag!

Marit

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Marit, er 33 år og bor i Trondheim etter 7 år i Oslo. Jeg er gift med Thomas som også er utdannet som personlig trener og kostveileder. Er ansatt ved Maxpuls Crossfit her i Trondheim.

Bloggingen startet 6. august 2010 og motivasjonen for å blogge var å legge ut tips om trening og kosthold som var søkbart på nett for alle som spurte meg om råd. Seks dager senere ble det besluttet at jeg skulle stille i Atletic Fitness, Norway Open 26. september 2010 og NM 2. oktober 2010. Jeg kom på andre plass i Norway Open og vant min klasse i NM.

Bloggen handler om min hverdag, trening og kosthold. Jeg deler tips og artikler om trening, viser øvelser og håper å inspirere andre til å finne sin totale treningsglede! Jeg anser nå Fitness som et tilbakelagt kapittel og har nå fokus på ulike styrkeidretter. Jeg trener styrkeløft, vektløfting, egenvektstrening, crossfit inspirerte øvelser og støtteøvelser fra Fitness.

Om du trenger hjelp med trening og kosthold, kan jeg hjelpe deg! Jeg har drevet enkeltmannsforetak som PT siden 2008. Jeg har jobbet flere år i bla Elixia, Studio jobbsprek og Gympartner. Jeg tilbyr ulike pakker treningsveiledning. Alt fra å sette opp treningsprogrammer du selv følger, til tett oppfølging og ukentlig rapportering på kost og trening.

Send en mail til
totaltreningsglede@outlook.com
om du ønsker hjelp til å komme i gang eller ta treningen til neste nivå!

Sponsorer







Siste innlegg

hits